EN

AddPro- en IT-koncern sprungen ur en silltårta

Ibland är det en briljant idé om en ny produkt eller tjänst som startar ett företag, eller så är det viljan att göra en bättre leverans till kunderna och att vända på perspektivet. Att sätta kunden i centrum och fokusera på deras behov och framgång.

I ett teamsmöte träffar jag de fyra grundarna till AddPro för att höra hur det hela började.

AddPro grundades av entreprenörerna Nicklas Persson, Robert Hansson, Magnus Norling och Klas Ljunggren år 2000.  Beslutet att starta nytt och göra rätt fattades över en ovanligt god silltårta hemma hos Klas. Drivkraften som förenade dem var viljan att göra en bättre kundleverans av IT-tjänster till medelstora företag – ett segment som den tidens IT-drakar ofta försummade. Med ett brinnande teknikintresse och erfarenhet från olika befattningar på en större IT-koncern byggde de upp grunden till det som idag är AddPro – en koncern med över 300 medarbetare och kontor på 5 orter.

Vad var startskottet?

  • Vi jobbade alla på ett stort nordiskt IT-bolag som började fatta tveksamma strategiska beslut. Aktiekursen hamnade i fokus och kundnyttan och leveransen hamnade i andra rummet, berättar Nicklas.
  • De ville bland annat klassa oss som internetkonsulter utan att veta vad det var eller vad vi skulle göra. Men det var ett buzz-word som höjde börsvärdet i slutet på 90-talet, fyller Robert i.

Hur såg ursprungsplanen ut?

  • Vi befann oss i ett storbolag som växte genom förvärv och vi ville använda en annan modell. Det viktiga för oss var inte att växa oss stora utan att erbjuda spetskompetens och ta tillvara alla medarbetares kunskap och erfarenhet och istället växa med det och våra kunder, svarar Nicklas

Robert, Nicklas och Magnus kom från säljsidan och Klas från tekniksidan. Tillsammans såg de möjligheten att erbjuda kunder en helhet då allt fler bolag valde att renodla sina inköp. Som exempel slutade storbolaget de arbetade på att sälja hård- och mjukvara vilket bara var frustrerande för kunderna då dessa ofta ingick som en del av helheten i lösningarna.

Hur var den första tiden?

  • Vi visste inte hur svårt det är att driva bolag så vi kastade oss bara rakt ut. Vi diskuterade mycket. Vårt mål var att skapa en specialistenhet på 20–30 personer som kunde leverera med kvalitet till medelstora bolag i Skåneregionen. Alla andra sprang på de största kunderna, berättar Nicklas.
  • Vi får ändå säga att det var ganska hyfsat med kunder redan första veckan. Bland annat Malmö stad. Vi visade faktiskt svarta siffror månad ett, berättar Robert.
  • Fokus låg på att hålla ner kostnaderna, pengar in före pengar ut. Vi städade själva, lånade faxen av grannen och fruarna sydde gardiner, fyller Magnus i.

Var kommer namnet ifrån?

  • Vi hade ett jättebra namn som var så klockrent! Men det kom och glömdes bort under en blöt kväll. ”Det där ska vi skriva upp!” – ”Nä det behövs inte”. Sedan var det ett elände att komma på något nytt. Många namn skickades in till Bolagsverket som inte blev godkända. Vi började skicka in listor med namn och där var AddPro med som ett av dem, berättar Magnus
  • Först fick vi ett ”ja”, sedan ett ”nej”. Tydligen fanns där ett bolag i Göteborg som hette AddPro men som konkat. Så vi köpte rättigheterna av konkursboet, berättar Klas.

Även om namnet inte var lika bra som det borttappade, låg det i linje med vad grundarna ville leverera till kunderna – addera professionalism till erbjudandet, kundernas IT och deras affär.

När jag frågar vilken anda som rådde börjar alla prata i munnen på varandra.

  • Det var jäkligt roligt, mycket energi, med tanke på att vi fick så bra kontakt med kunderna så sprang vi på allt. Första månaden gjorde vi fyra kundbesök per person varje dag. Det var hektiska dagar, berättar Magnus
  • Det var befriande att få ta eget ansvar och se resultatet av sina egna beslut, men jobbigt att inte ha någon att vända sig till vid problem, fyller Klas i.
  • Vi var revanschlystna. Vi ville bevisa vår tes och visa att vi hade rätt. Att ”det är så här man ska göra och det är så här kunderna vill göra affärer”, berättar Nicklas.

Inte den bästa tiden att starta IT-bolag

AddPro startades samtidigt som vi alla oroade oss för att världen skulle gå under i och med Millenniebuggen. Att samtidigt gå från ett av Nordens största IT-bolag för att starta eget sågs inte som ett ”smart move” av många. Men med facit i hand kan killarna inte annat än konstatera att ”du ska inte alltid lyssna på mamma”.

Kärnvärdena finns kvar

Idag gör AddPro affärer på ett annat sätt men grundvärderingarna finns kvar, framåtandan finns kvar ”vad kan vi göra bättre?” genomsyrar hela organisationen.

  • Vi fuskar inte, vi vill vara bäst på det vi gör. Vi tror mycket på passion, har du passion gör du ett bra jobb och det handlar mycket om att sätta rätt individ på rätt plats, berättar Magnus.
  • 80–90 procent av den gamla SWOT-analysen fungerar än idag. Till exempel fokuserar vi fortfarande på kompetensutveckling men idag är det helt andra typer av kompetenser, berättar Klas.
  • Idag är vi en typ av ”enabler” för våra kunders affär, vi arbetar för att stärka deras konkurrenskraft. Vi hjälper deras affär att växa med stöd av IT. Idag är IT en investering, för 20 år sedan var det en kostnad, fyller Robert i.

AddPro har kommit långt sedan de första dagarna där de satt dubbelvikta runt ett soffbord och skrev listor på potentiella kunder. Ingen i grundarkvartetten behöver heller inte ta med toarullar hemifrån och de behöver inte längre turas om att surfa på det enda modemet. Men modet, nyfikenheten, vänskapen och glädjen att göra träffsäkra och kundnära leveranser lever fortfarande kvar!