Allting går hela tiden lite snabbare i den tid vi lever. Innovationer uppstår och sprids med hög hastighet över världen. En spridning som tog flera år att uppnå 1950 tar bara några veckor när vi är i 2020-talet. Vad som händer 2040 kan vi inte föreställa oss, men vad ser några av AddPros ledande personer genom framtidsglasögonen?
I ett samtal med vd Nicklas Persson, marknadschef Nicklas Henriksson och Mattias Viderum som är försäljningschef tar vi avstamp i det senaste seklet och hur det då tog 75 år för telefonen att nå 50 miljoner användare. Radiomediet behövde 38 år, TV:n 13 och internet fyra. Medan Pokemon Go nådde 50 miljonersgränsen på bara 19 dagar.
Sedan glider vi in på det som bubblar i samhället just nu: kraven på att klara av kontakter på distans med hjälp av digitala verktyg och plattformar. Inte minst under inledningen av den globala Corona-pandemin insåg företag som missat att implementera lösningar för distansarbete och fjärrmöten att det är hög tid.
Det är en digital storm vi alla är del av i och med den fjärde industriella revolutionen där AI, Internet of Things och robotteknik blir alltmer vanligt förekommande. Redan 2015 berättade Bill Gates i ett Ted Talk att mobilen är den främsta plattformen och att adaptionstakten kommer att gå allt snabbare. I den verklighet vi nu befinner oss i tar det bara sekunder att nå mängder av människor. Bill Gates hade rätt.
Hur gör AddPro för att aktivt väva in dessa nya förutsättningar i sitt erbjudande?
I AddPros bloggar har länge diskuterats vad som sätter ramarna för den utveckling som blir tydligare för varje dag. Bland annat har gränserna mellan privat och arbetsliv suddats ut, vilket innebär att det sättet människor beter sig på under fritiden förväntar de sig också i arbetslivet.
– Det sitter ihop med att människor och maskiner byggs ihop ännu mera. När människan är digital, vem ska då uppdatera individen? Om jag har ett chip i armen som jag loggar in på min arbetsplats med och använder som busskort – är det jag eller min arbetsgivare som äger chipet, frågar sig Nicklas Persson.
Men om det privata smälter samman alltmer med arbetslivet så väcks andra frågor. Exempelvis vad detta betyder för IT, juridik, skatter och jämlikhet.
– Hur ser GDPR ut om 20 år, frågar Nicklas Henriksson retoriskt? Om vi tycker att den förordningen är komplicerad på 2020-talet, hur ser den ut 2040… Och när AI ersätter alltfler arbeten. Vem äger då det värdet? För att inte tala om frågan om fördelningspolitiken: Bezos är världens rikaste man och så snabbt har ingen människa blivit rik förut utan att ha varit skurk. Så visst finns det nya frågeställningar att följa med i och som vi redan nu diskuterar.
– Förr var det den som kunde mest som ägde mest. Idag är det den som kan ta in och hantera mest information som är mest framgångsrik, säger Mattias Viderum. Samhällsklyftorna kanske kan suddas ut om alla får lika mycket information. Pengar kanske inte är lika viktigt i framtiden!
– Det är en knepig fråga. Man har en förmåga att missbedöma det som ska komma bara inom några år och om man jämför vad vi var för 20 år sedan så var vi ett helt annat företag än idag, med helt andra kompetenser. Jag tror vi ser nya utmaningar om 20 år – högst troligt kommer vi vara mer strategiska kring våra kunders affärsmodeller och en katalysator för att få dem att växa, ta nya marknader och hänga med i utvecklingen, säger Nicklas Persson.
– Förr var IT ett nödvändigt ont, en kostnad, men redan nu ser bolagen oss mer som en investering. Och än mer 2040 – om jag får gissa, Nicklas Henriksson.
– Ja, och nu börjar vi se att R&D- och IT-budgetarna slås ihop mer. Om 20 år kommer vi fortfarande fokusera på att hjälpa kunderna att göra smartare affärer. Frågan är hur den traditionella IT-avdelningen ser ut om 20 år?
Fikaplatsen är dock något som trion tror förblir analog – där möts människor och bygger relationer.
– Man blir imponerad över hur fort utvecklingen springer fram. Allt går att göra och man blir knappt förvånad längre, avslutar Mattias Viderum.
Hur ser du på resan in i framtiden? Och vilka förväntningar har du på AddPro som tidsresenär och partner 2040? Kontakta oss gärna för att gemensamt rita upp färdvägen framåt.