EN

Hur kommer framtidens IT att se ut? AddPro tittar i kristallkulan

IT är en förkortning av informationsteknik, men teknik är idag inte längre lika viktigt. Hårdvara är inte i fokus när servrar och rackskåp i källare runt om i världen pensioneras och data och system flyttas ut i molnet. Fokus hamnar på funktion istället. Det finns även en förflyttning inom molnet där virtualiserade servrar går mot standardiserade plattformar och system – Software as a Service. Men vad händer med  IT-avdelningen när drift av system inte längre är fokus?

Förändringsledaren Sara Lindström och IT-strategen Klas Ljunggren på AddPro dammar av kristallkulan och kikar in i framtiden.

IT-företag i förändring

IT är inte den första bransch som förändrats sedan millennieskiftet. Hemelektronik har gjort en resa som liknar den IT-branschen just nu är mitt uppe i. Först blev småhandlare uppköpta eller utkonkurrerade av stora aktörer. Sedan blev de stora kedjorna som inte hade e-handel olönsamma på grund av prispress från renodlad e-handel.

Jag tror inte att lönsamheten finns i storleken. Det gäller att leverera värde, inte stora paket. Så vad ska IT-bolagen göra? Det kommer bli en identitetskris för många IT-bolag. Vi har redan börjat med vår kris, vi utmanar ständigt oss själva och tittar vart vi själva är på väg, berättar Klas.

Det moderna företaget

Företag och IT-avdelningar med en traditionell syn på arbete kommer att få det svårt att locka till sig både unga och etablerade talanger, siar Sara och Klas. Lön kommer sällan överst i undersökningar om vad människor tycker är viktigt när de byter jobb. Till det kommer att många i den yngre generationen inte tilltalas av bilden att stämpla in på ett kontor och sätta sig bakom ett skrivbord.

Det kommer bli en utmaning för företag att skapa en struktur bortom schemalagda arbetspass. I takt med att folk nu vill arbeta mer på distans måste även IT-avdelningarna hänga med och erbjuda flexibelt arbete. En fördel de stora arbetsgivarna har är att de erbjuder trygghet i jämförelse med gig-ekonomin, men friheten får inte begränsas av omoderna processer, berättar Sara.

Hur kommer IT arbeta i framtiden?

Både Sara och Klas är övertygade om att IT-tekniker snart har helt slutat mecka med servrar, trenden ser de redan idag. På en modern IT-avdelning sitter idag experter och jobbar med affärssystem, tar fram rapporter och optimerar processer. IT-avdelningen har blivit till systemägare som kravställer. De som kommit längst med sin IT produktutvecklar i samarbete med verksamheten.

Vi har fått världens största legolåda med färdiga bitar, men någon behöver pussla ihop det till en lösning som passar kundens behov. Jag ser framtidens IT-konsult som en legoarkitekt som bygger unika lösningar till kunderna och företagets IT är sedan ansvariga för att alla arbetar effektivt i systemet, säger Sara.

Med Artificiell Intelligens och Machine Learning automatiseras även arbetsuppgifter på IT-avdelningen. Klas ser inte det som ett problem, han tror att administrativa uppgifter kommer automatiseras bort och ge utrymme för mer värdeskapande arbete och innovation.

IT-konsulten blir en effektiviseringspartner

Sara tycker att titeln Digital Reseledare börjar bli lite uttjatad. Men reseledaren behövs för att hjälpa företag bygga sina lösningar och sedan arbeta effektiv i dem. Kanske kommer en annan titel att ta över när IT mognar och blir mer verksamhetsnära. Att skräddarsy en IT-lösning kallas inte verksamhetsutveckling men nu när IT blir en allt mer integrerad del i verksamheten så är det just det som IT handlar om – verksamhetsutveckling.

Det blir allt viktigare att samla kompetens och utveckla IT-avdelningen för att locka till sig nya kompetenta medarbetare. För det är i kompetens som lönsamheten finns, inte i storleken på företaget. Det är inget revolutionerande, samma sak hände med ekonomiavdelningar: små bolag outsourcar, stora företag har en egen för att säkra kompetens och kompetensutvecklingen, säger Klas.

Framtidens IT-bransch kommer inte att byggas på pris eller volym enligt Sara och Klas, den kommer bygga på kompetens som skapar värde för kunderna.

Så bygger AddPro en värdeskapande IT-upplevelse

Med allt mer i molnet kommer IT-konsulter inte kunna leverera teknik, varken hård eller mjuk. Konsulter som AddPro kommer istället att sälja tillgång till andras teknik med ett mervärde baserat på upplevelser. Som exempel nämner Klas biografer. Många trodde att biograferna gick mot sin undergång när streaming tog fart men de finns kvar för de erbjuder en annan upplevelse.

Vi bygger system åt våra kunder av andras teknik, som en kock. Kocken har inte odlat eller fött upp det som tillagas men han vet var han hittar de bästa ingredienserna och tillagar något som är mycket mer än summan av ingredienserna. Vårt mål är att AddPro ska bli en digital Michellin-restaurang — AddTaste, avslutar Sara med ett skratt.

Vart är din IT-avdelning och företag på väg? Har ni börjat titta i er egen kristallkula? Med IT som integreras i verksamheten blir det snabbare och enklare att ta produkter och tjänster från idé till marknad. Vill du veta mer om hur vi på AddPro kan hjälpa dig skapa framtidens IT-lösning för ditt företag? Hör av dig till oss så berättar vi hur vi tillsammans kan skapa en bättre (IT-)upplevelse för dig och dina kunder.