EN
Förändring sker sällan av sig själv – AddChange och Microsoft Service Adoption Framework visar vägen

Har dina medarbetare blivit förändringströtta? Får du ständigt höra att de inte orkar med ett verktyg till som de måste lära sig? Idag är det ingen idé att implementera ett nytt verktyg om du inte direkt kan visa att det dagliga arbetet blir effektivare och roligare. Förändring inom IT påverkar hela organisationen och det gör ibland ont, om det inte förberetts på rätt sätt.

Läs Mer
Möt Sentinel – Microsofts intelligenta säkerhetsverktyg
| 13 maj, 2020

I en tidigare artikel berättade vår säkerhetsexpert Thomas Öberg om SIEM-system, vad det är och varför du behöver ett. I den här artikeln presenterar Thomas Microsofts egen SIEM-lösning som heter Sentinel.

Läs Mer
Vad är ett SIEM och varför behöver du ett?
| 6 maj, 2020

Security Information and Event Management, SIEM, är ett säkerhetsverktyg med flera avancerade funktioner som hjälper IT och säkerhetsansvariga att skydda företagets data, användare och enheter mot hot, intrång och hackerattacker. SIEM skapa en säker IT-miljö genom att leta efter avvikelser i användarnas beteendemönster och därigenom förekomma och hindra intrång.

Läs Mer
Ett nytt sätt att se på IT-säkerhet – Zero Trust!
| 23 april, 2020

I ett tidigare inlägg skrev vår säkerhetsexpert Thomas Öberg om användarnas förändrade beteende och hur det inte går att skydda företag som går ut i molnet med höga murar av traditionell IT-säkerhet. Hoten mot företag ökar och då framför allt ID-kapningar. Thomas presenterade i inlägget den nya IT-säkerhetsstrategi Zero Trust. I detta inlägg kan du läsa om vad Zero Trust egentligen är.

Läs Mer
Nyheter inom Microsoft 365
| 22 april, 2020

April blir en händelserik månad i Microsoft 365 världen med många nyheter och namnändringar. I detta blogginlägg går vi kort igenom en del av de nyheter som Microsoft släpper under april månad. 

Läs Mer
| 16 april, 2020

Den digitala världen blir allt osäkrare, men som tur är blir vi allt mer medvetna om hoten ute på nätet. På tv visar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, filmer för att väcka allmänhetens medvetenhet kring IT-säkerhet, men för IT-avdelningar är det inget nytt. Hoten ökar i både omfattning och blir allt mer avancerade. Håller de gamla skydden och säkerhetsstrategierna eller behövs det en förändrad syn på IT-säkerhet? Thomas Öberg är säkerhetsexpert här på AddPro och har själv sett hur IT-säkerhetsarbetet nu sakta håller på att förändras.


| 16 april, 2020

När man tänker på automatisering så är det lätt hänt att man tänker att det är en väldigt teknisk aktivitet, och det är ju klart att teknik är en viktig komponent. Men det som avgör hur lyckad automatiseringen blir är faktiskt ofta det arbete som görs innan tekniken implementeras, med andra ord är det oftast klokt att göra en förstudie. 


| 9 april, 2020

När pandemin sveper över jorden och lamslår samhällen och företag så lurar något annat i skuggorna och väntar på rätt tillfälle att slå till. Det låter som en thrillerroman med spänning och mystik men är i verkligheten mycket mörkare än så.


| 1 april, 2020

I föregående blogginlägg fick vi lära känna den mestadels fridfulle, men ibland smått koleriske, ekonomichefen Olle, som i sin strävan efter att minska felaktigheter i redovisningen bestämde sig för att titta närmare på RPA, Robotic Process Automation. I dagens blogginlägg gör han slag i saken och råkar dessutom ut för en situation som gör att han får oväntad nytta av RPA.


, | 19 mars, 2020

Med RPA eller Robotic Process Automation menas att man automatiserar ofta återkommande processer i en organisation. Det kan antingen göras genom att sätta upp fristående arbetsflöden som triggas igång exempelvis av att någon ansöker om något eller trycker på en knapp. Men RPA kan också handla om att man automatiserar direkt i ett programs användargränssnitt, alltså att man låter datorn klicka runt själv i programmet för att utföra rutinuppgifter. Vi ska i en serie av tre blogginlägg titta närmare på RPA och hur det kan användas för att skapa nytta i våra kunders verksamheter.