Bloggar | Sida 2 av 7 | AddPro
EN
Tre möjligheter med digitaliseringen

Sara Lindström arbetar som digital reseledare på AddPro. Hon vägleder företag och organisationer på resan mot digitalisering. Resan kan starta i strategi eller inspiration kring hur nya tekniska lösningar kan användas för effektivisering och affärsutveckling. I workshop-format hjälper Sara organisationer att se möjligheter och övervinna utmaningar på sin resa. Här delar hon med sig av tre exempel på möjligheter med digitalisering.

Läs Mer
Digitala verktyg som frigör dina anställdas superkrafter
| 31 oktober, 2018

I så gott som alla organisationer jobbar medarbetare tillsammans i olika projekt och arbetsgrupper. Överallt där människor samarbetar uppstår kommunikativa utmaningar. Vi kan känna att vi drunknar i mejl men att vi ändå saknar information. Vi delar dokument med våra kollegor utan att ha en tydlig strategi för hur de ska sparas eller hur vi ska hantera olika versioner av dokumentet. Lyckligtvis finns nu digitala verktyg som kan hjälpa oss ta upp kampen med de vanligaste tidstjuvarna och arbeta mer effektivt.

Läs Mer
Vad är digitalisering och är du med i racet?
| 24 oktober, 2018

Känner du att dina konkurrenter springer ifrån dig i digitaliseringen? Förändringen går bara snabbare och det blir allt viktigare för den som vill behålla sin konkurrenskraft att hänga med i utvecklingen. Men vad är digitalisering? Det handlar inte bara om att göra samma saker på nya smartare och mer effektivare sätt. Minst lika viktig är möjligheten att dra nytta av digitaliseringen för att komma närmare kunderna och förstå dem bättre för att kunna utveckla nya affärer.

Läs Mer
Så hämmar mejl- och dokumentkaoset ert samarbete på arbetsplatsen
| 22 oktober, 2018

Handen på hjärtat, jobbar du och dina kollegor så effektivt som ni skulle kunna? Använder ni rätt verktyg för att dela information för smidigt samarbete på arbetsplatsen och därigenom skapa största möjliga nytta för företagets utveckling?

Utan rätt digitala stöd och verktyg är risken stor att tid läggs på onödigt merarbete som bara stjäl tid från det som egentligen är viktigt. Vi tittar närmare på tre vanliga tidstjuvar som dyker upp på många företag.

Läs Mer
Konkreta tips för att lyckas med ditt IoT-projekt
| 13 september, 2018

När man startar ett IoT-projekt så bör man med fördel börja smått och enkelt vilket framgår av föregående blogg i ämnet. Det är också viktigt att inte begränsa sig till en specifik teknik utan man bör hålla ett öppet sinne och prova sig fram. Följande komponenter brukar ingå i en så kallad Proof of Concept men det kan variera beroende på vilka utmaningar projektet består av.

Läs Mer
| 7 september, 2018

Svaret är troligen JA, och där kunde denna blogg tagit slut. Men frågan bör ställas annorlunda, finns det något vi skulle kunna mäta eller styra som skulle förbättra produkten, produktionen, servicen, kvaliteten eller era kunders upplevelse? Det är bara fantasin som sätter gränser.


| 30 augusti, 2018

Digitalisering är troligtvis den enskilda faktor som kommer bli mest avgörande för många företags överlevnad de kommande åren. Hänger ni med i utvecklingen och anpassar ni er efter de nya spelreglerna? Att detta kan kännas överväldigande behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut. Och just den där känslan av att det är för mycket att ta in, att man inte mäktar med det, är en väldigt vanlig orsak till att människor helt enkelt ger upp. Det här blogginlägget är skrivet just till dig som känner så ibland.


| 21 juni, 2018

I förra veckans blogginlägg gick vi igenom verksamhetens behov och krav. Sista delen i denna bloggserie handlar om arbetsplats som funktion och dess leverans.


| 14 juni, 2018

Det talas mycket om digital strategi, och i vissa kretsar låter det som att detta skulle vara universallösningen för att ta tag i digitaliseringen. Är då en digital strategi nödvändig, och framför allt: vad ska man ha den till? Denna sista fråga kan vi besvara direkt, men svaret är lättare sagt än gjort: Anledningen till att man behöver en digital strategi är nämligen att säkerställa att ens digitala satsningar går i linje med bolagets övergripande vision och strategi. Nu behöver dock en digital strategi inte vara enda sättet att uppnå detta, och även om ni har en digital strategi så är det inte säkert att den kommer att hjälpa ditt företag att gå genom digitaliseringen som en vinnare.


| 7 juni, 2018

Rubriken ställer en viktig fråga. Det är alltid viktigt att förstå varför man gör saker. Den som inte gör det agerar utifrån trender bara för att många andra gör på ett visst sätt = flockbeteende. Inget ont om flockbeteende, det är en beslutsmetod som utvecklats under miljoner år och bygger på att om alla andra gör på ett visst sätt så är det sannolikt inte så dumt, så jag gör likadant. Men vi vet också att flockbeteendet har sina baksidor. Vinnarna efter x antal finanskriser är de som gjort tvärtemot vad ”flocken” gjort.